۵ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۴۰

معمارنژاد:

خرید تکنولوژی جدید کارخانه سرب و روی زنجان نیازمند 250 میلیون دلار اعتبار است

خرید تکنولوژی جدید کارخانه سرب و روی زنجان نیازمند 250 میلیون دلار اعتبار است

زنجان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل کارخانه سرب و روی زنجان با بیان اینکه تجهیزات فعلی کارخانه سرب و روی غیرقابل انتقال است، گفت: خرید تکنولوژی جدید برای این کارخانه و نصب در محل جدید نیازمند 250 میلیون دلار اعتبار است.

محمود معمارنژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بحث انتقال این کارخانه از دو سال پیش و با تحویل زمینی به میزان 100 هکتار به این مجموعه مطرح شد، افزود: این زمین در حالی برای مباحث انتقال کارخانه به ما تحویل داده شد که زمین فعلی کارخانه بالغ بر 570 هکتار است و این بدان معنی است که ما باید مجموعه 570 هکتاری را در 100 هکتار جدید جانمایی کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه زمین 100 هکتاری در ابتدا معارضانی داشت که مدتی طول کشید تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم ادامه داد: بعد از این اقدام، شروع به کارهایی از قبیل فنس‌کشی، کسب مجوزهای برق و آب و بحث فضای سبز، نهال کاری، حفر چاه، انتقال آب، استقرار استخر جهت ذخیره آب برای سیستم آبیاری و مواردی از این دست کردیم که تا به امروز همه این کارها به‌ویژه بحث زیست‌محیطی منطقه انجام شده است.
 
معمار نژاد با تأکید بر اینکه در حال حاضر بحث دپوی پسماندها که از الزامات محیط‌زیست است، مشکل اصلی این کارخانه به‌شمار می‌رود، افزود: دپوی پسماندها اولین مشکلی است که ما در صدد حل آن هستیم. مرحله اول برنامه ما در خصوص پسماندها این است که آن‌ها را به زمین 100 هکتاری انتقال دهیم، به همین خاطر 10 هکتار از این زمین برای این منظور شناسایی شده است که بعد از تأیید محیط‌‌زیست نسبت به این کار اقدام خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران با یادآوری اینکه اقدام دوم بعد از شناسایی محل مذکور برای دپوی پسماندها، ایزوله کردن آن منطقه برای انتقال پسماندها به محل مورد نظر است، ادامه داد: برای انتقال دانش کالدو به این منطقه حدود 100 میلیارد تومان برآورد اولیه پیش‌بینی شده است، اما باید این موضوع را نیز در نظر داشت که در حدود 21 سال از عمر این کارخانه می‌گذرد و امکان انتقال آن وجود ندارد، چرا که تأسیسات آن فرسوده شده و در واقع به عنوان آهن‌آلات، ضایعات است.
 
معمارنژاد با بیان اینکه خوراک تکنولوژی مذکور همان پسماندها هستند، افزود: در این راستا محیط‌ زیست باید جمع‌آوری پسماندها را به عنوان خوراک آینده این تکنولوژی الزام کند و این در حالی است که ما به پسماندهای همه تولیدکنندگان روی در سطح استان نیازمندیم، چرا که پسماندهای این کارخانه برای تأمین خوراک تکنولوژی جدید، کافی نیست.
 
وی با اشاره به احداث 20ساله این شرکت در زنجان گفت: این احداث یک اقدام اقتصادی بوده است و برای بهبود اقتصادی استان و ایجاد زمینه اشتغال افراد در زنجان این کارخانه بزرگ احداث شده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران با بیان اینکه با مدیریت مطلوب در دو سال اخیر و مهار چاههای نمونه برداری و مانیتورینگ نزدیک پسماندها برای جلوگیری از آلودگیهای احتمالی آبهای زیرزمینی اقداماتی انجام شده است، افزود: در حال حاضر هیچ گونه آلودگی در این چاهها مشاهده نشده است.
 
معمار نژاد افزود: باتوجه به بزرگی این مجموعه واحداث آن در سالهای قبل توسط متخصصین کشورهای خارجی، تصمیم برای انتقال این مجموعه تصمیم بزرگی است و باید این تصمیم منطقی و اقتصادی باشد.
کد خبر 1775153

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha